Overlast melden

Gemakkelijk melden via onze website

Klik op 'volgende' om je overlast via het formulier aan ons door te geven.

Gerelateerde vragen

Ik heb overlast van mijn buren of buurbewoners. Wat kan ik doen?

Algemeen

Ga eerst zelf in gesprek met je buren. Vertel ze waar je last van hebt. Een goed gesprek lost vaak al veel op. Kijk voor tips op www.problemenmetjeburen.nl.

Kom je er samen niet uit?

Dan kun je de hulp inschakelen van Buurtbemiddeling. Dat is kosteloos. De buurtbemiddelaars zijn opgeleide vrijwilligers uit de eigen gemeente die het gesprek met jou en de buren aangaan. Zij zijn onafhankelijk en onpartijdig. Woonstichting JOOST is hierbij niet betrokken. Iedere gemeente heeft een eigen aanmeldpunt:

Schakel bij zeer ernstige overlast de politie in. Bij regelmatige overlast is het belangrijk dat je de overlast ook bij ons meldt. Bel naar 088 008 1400 of stuur een e-mail: welkom@wonenbijJOOST.nl.

Meer over dit onderwerp

Wat doen jullie nadat ik overlast heb gemeld?

Algemeen

Als eerste gaan we met jou, de melder, in gesprek. We bespreken de melding en overleggen wat hieraan gedaan kan worden. We zijn ook benieuwd naar wat je zelf al hebt gedaan om het probleem op te lossen. Als het nodig is, kijken we op locatie en/of gaan we in gesprek met de buren.

Meer over dit onderwerp

Ik woon in een koopwoning en ik ervaar overlast van een huurder van jullie. Kan ik de overlast bij jullie melden?

Algemeen

Ga eerst zelf in gesprek met je buren. Vertel ze waar je last van hebt. Een goed gesprek lost vaak al veel op. Kijk voor tips op www.problemenmetjeburen.nl

Kom je er samen niet uit?

Dan kun je de hulp inschakelen van Buurtbemiddeling. Dat is kosteloos. De buurtbemiddelaars zijn opgeleide vrijwilligers uit de eigen gemeente die het gesprek met jou en de buren aangaan. Zij zijn onafhankelijk en onpartijdig. Woonstichting JOOST is hierbij niet betrokken. Iedere gemeente heeft een eigen aanmeldpunt:

Schakel bij zeer ernstige overlast de politie in. Bij regelmatige overlast is het belangrijk dat je de overlast ook bij ons meldt. Bel naar 088 008 1400 of stuur een e-mail: welkom@wonenbijJOOST.nl.

Meer over dit onderwerp

Ik woon in een huurwoning van jullie en ik ervaar overlast van mijn buren in een koopwoning. Kan ik de overlast bij jullie melden?

Algemeen

Wij kunnen hierin niet bemiddelen. Ons advies is om eerst zelf het gesprek aan te gaan met de buren. Helpt dit niet? Dan kun je buurtbemiddeling inschakelen. Als dit ook niet helpt, neem dan contact op met de politie en/of gemeente.

Meer over dit onderwerp

Mag ik overlast anoniem melden?

Algemeen

Ja, dat mag maar let op dat buurtbemiddeling en bemiddeling door JOOST dan niet kan worden ingezet. Indien nodig gaan we het gesprek aan met de overlastgever. De naam van de melder wordt niet genoemd.

Meer over dit onderwerp

Ik denk dat er hennepkwekerij in een woning in mijn buurt zit. Wat kan ik doen?

Algemeen

Neem hiervoor contact op met de politie via 0900 8844 (lokaal tarief). Dit kan ook ook via Meld Misdaad Anoniem: 0800 7000 (gratis).

Meer over dit onderwerp

Wat gebeurt er als jullie hennepteelt of drugshandel ontdekken in een woning?

Algemeen

Er mag in onze woningen geen hennep geteelt worden of in drugs gehandeld worden. Ontdekken wij dit toch? Dan geven wij je de keuze: óf je zegt direct zelf de huur op en vertrekt. Of wij starten een juridische procedure om de huurovereenkomst door de rechter te laten ontbinden en het gehuurde te doen ontruimen. De kosten van deze gerechtelijke procedure komen voor jouw rekening. Ons beleid is onverbiddelijk. Je krijgt geen tweede kans. Sterker nog: als je om deze reden jouw woning moet verlaten, huisvesten wij je voorlopig niet. Je kunt voor een periode van in ieder geval 3 jaar geen aanspraak maken op het woningaanbod van Woonservice Regionaal.

Meer over dit onderwerp

Hoe herken je illegale hennepteelt in jouw wijk?

Algemeen

De volgende zaken kunnen wijzen op een wietkwekerij:

  • stankoverlast door een sterke, vreemde geur (zoals bij coffeeshops)
  • voortdurend geluid van afzuiginstallaties
  • extra ontluchtingspijpen in het dak
  • tocht (een sterke aan- en afvoer van lucht)
  • warmteafgifte (warme muren, vloeren en plafonds)
  • condensvorming op de ramen van een woning
  • stroomstoringen (zoals knipperende lampen)
  • kunstlicht (gloed van felle lampen die altijd branden)
  • dichtgemaakte ramen (rolluiken, folie)
  • bij sneeuw een onbesneeuwd dak
  • bouw- en sjouwactiviteiten op vreemde tijdstippen
  • criminele activiteiten in jouw buurt (onderbuikgevoel)
  • onduidelijk of een pand bewoond wordt (in combinatie met bovenstaande signalen)
Meer over dit onderwerp

Er ligt veel afval of grofvuil in de buurt van mijn woning of woongebouw. Waar kan ik dat melden?

Algemeen

Probeer eerst zelf je buurman/buurvrouw hierop aan te spreken. Vaak helpt een goed gesprek. Weet je niet van wie de spullen zijn of helpt een gesprek niet? Neem dan contact op met de wijkbeheerder. Klik hier voor zijn/haar gegevens. Ligt het afval op grond van de gemeente, bijvoorbeeld naast de afvalcontainer? Neem dan contact op met de gemeente.

Meer over dit onderwerp

Wat doen jullie bij huurders die ernstige overlast of schade veroorzaken, agressief zijn of fraude plegen?

Algemeen

Als huurder of woningzoekende kun je niet ongestraft ernstige overlast of schade veroorzaken, agressief zijn of fraude plegen. Doe je dat toch, dan ben je tijdelijk niet welkom als huurder of medehuurder. Ook kun je dan een periode niet reageren op een van onze woningen. De woningcorporaties die hun huizen aanbieden binnen WoonService Regionaal, trekken daarin één lijn. Simpel gezegd: als je bij één corporatie te ver gaat, ga je ook te ver bij de anderen en krijg je een sanctie. Er geldt één sanctiebeleid voor woningzoekenden en huurders.