jouw STEK woning

Veel gevraagd over jouw STEK woning

Hoe werkt het Warmteterugwin (WTW)-ventialtiesysteem in mijn STEK woning?

Algemeen

De woning heeft een Warmteterugwin (WTW)-ventilatiesysteem. Dat zorgt voor frisse lucht in de woonkamer en slaapkamer(s) op basis van een CO2-sensor. De lucht wordt afgezogen in de keuken, toilet en badkamer. De warmte in de afgezogen, vervuilde lucht wordt door het WTW systeem opnieuw gebruikt om de verse, inkomende lucht te verwarmen. Dat scheelt dus in je kosten voor verwarmen. Laat de ventialtieventielen staan zoals afgesteld. Anders verstoor je de ventilatie via het (WTW)-ventilatiesysteem.

Meer info over hoe een WTW-ventilatiesysteem werkt zie je in deze (Engelstalige) video.

Hoe ventileer ik mijn STEK woning?

Algemeen

Ventileren is erg belangrijk. Zo voorkom je te veel vocht in huis waardoor schimmel kan ontstaan. In jouw STEK woning zit een Warmte terugwin (WTW)-ventilatiesysteem. Dit systeem werkt helemaal automatisch. In principe hoef je dus niets te doen om te ventileren. Laat de ventilatieventielen staan zoals afgesteld. Anders verstoor je de ventilatie. Als je wilt kun je zelf de ventilatie hoger zetten. Bijvoorbeeld als je gaat douchen of koken. Net als in ieder huis maken installaties wat geluid, zo ook de WTW installatie.

Reinig en vervang je filters

Wij zorgen ervoor dat het WTW systeem jaarlijks onderhouden wordt. Je krijgt dan ook een nieuwe set filters. Maak je filters ieder kwartaal schoon. Het systeem geeft vanzelf aan wanneer de filters vervangen moeten worden. Er gaat dan een rood lampje branden.

Hieronder lees je hoe je de filters schoonmaakt of vervangt.

  1. Trek de stekker uit het stopcontact.
  2. Trek de 2 filterdoppen uit de voorplaat.
  3. Neem de filters uit de ventilatie-unit. Gebruik hiervoor de trekbandjes aan de voorkant van de filters.
  4. Kijk of de filters vuil zijn. Als de filters vuil zijn, moeten ze worden gereinigd of vervangen.
  5. De filters kunnen 180° gedraaid worden en nogmaals worden gebruikt.
  6. Reinig of vervang de filters. Reinigen kan door de filters voorzichtig met een stofzuiger schoon te zuigen.
  7. Plaats de gereinigde of de nieuwe filters terug in de ventilatie-unit.
  8. Plaats de beide filterdoppen terug in de voorplaat.
  9. Neem de ventilatie-unit opnieuw in gebruik door de stekker terug in de wandcontactdoos te steken.

Let op! In noodsituaties (bijvoorbeeld in geval van een gifwolk die overdrijft door een brand in de buurt) is het van groot belang dat je de ventilatie tijdelijk helemaal uitschakelt! De makkelijkste en snelste manier hiervoor is de stekker van de ventilatiebox uit het stopcontact te trekken.

Hoe reinig of vervang ik de filters van het Warmte terugwin (WTW) ventilatiesysteem in mijn STEK woning?

Algemeen

Wij zorgen ervoor dat het WTW systeem jaarlijks onderhouden wordt. Je krijgt dan ook een nieuwe set filters. Maak je filters ieder kwartaal schoon. Het systeem geeft vanzelf aan wanneer de filters vervangen moeten worden. Er gaat dan een rood lampje branden.

  1. Trek de stekker uit het stopcontact.
  2. Trek de 2 filterdoppen uit de voorplaat.
  3. Neem de filters uit de ventilatie-unit. Gebruik hiervoor de trekbandjes aan de voorkant van de filters.
  4. Kijk of de filters vuil zijn. Als de filters vuil zijn, moeten ze worden gereinigd of vervangen.
  5. De filters kunnen 180° gedraaid worden en nogmaals worden gebruikt.
  6. Reinig of vervang de filters. Reinigen kan door de filters voorzichtig met een stofzuiger schoon te zuigen.
  7. Plaats de gereinigde of de nieuwe filters terug in de ventilatie-unit.
  8. Plaats de beide filterdoppen terug in de voorplaat.
  9. Neem de ventilatie-unit opnieuw in gebruik door de stekker terug in de wandcontactdoos te steken.

Let op! In noodsituaties (bijvoorbeeld in geval van een gifwolk die overdrijft door een brand in de buurt) is het van groot belang dat je de ventilatie tijdelijk helemaal uitschakelt! De makkelijkste en snelste manier hiervoor is de stekker van de ventilatiebox uit het stopcontact te trekken.

Vervangen jullie de filters van het Warmte terugwin (WTW) ventilatiesysteem in mijn STEK woning?

Algemeen

Wij zorgen ervoor dat het WTW systeem jaarlijks onderhouden wordt. Je krijgt dan ook een nieuwe set filters. Maak je filters ieder kwartaal schoon. Het systeem geeft vanzelf aan wanneer de filters vervangen moeten worden. Er gaat dan een rood lampje branden.

Hieronder lees je hoe je de filters schoonmaakt of vervangt:

  1. Trek de stekker uit het stopcontact.
  2. Trek de 2 filterdoppen uit de voorplaat.
  3. Neem de filters uit de ventilatie-unit. Gebruik hiervoor de trekbandjes aan de voorkant van de filters.
  4. Kijk of de filters vuil zijn. Als de filters vuil zijn, moeten ze worden gereinigd of vervangen.
  5. De filters kunnen 180° gedraaid worden en nogmaals worden gebruikt.
  6. Reinig of vervang de filters. Reinigen kan door de filters voorzichtig met een stofzuiger schoon te zuigen.
  7. Plaats de gereinigde of de nieuwe filters terug in de ventilatie-unit.
  8. Plaats de beide filterdoppen terug in de voorplaat.
  9. Neem de ventilatie-unit opnieuw in gebruik door de stekker terug in de wandcontactdoos te steken.

Wat moet ik weten over de warmtepomp in mijn STEK woning?

Algemeen

In je woning zit een lucht/water warmtepomp combi. Deze verwarmt, koelt en zorgt voor warm tapwater. Op de begane grond ligt vloerverwarming, op de eerste verdieping hangen radiatoren. De installateur heeft het systeem al helemaal ingesteld. De warmtepomp is erg energiezuinig maar vraagt wel een ander gebruik dan je gewend bent met een traditionele CV installatie. Hier moet je rekening mee houden:

  • Even bijstoken lukt niet met een warmtepomp omdat het een traag systeem is. Houd de temperatuur daarom constant, ook ’s nachts. Dit scheelt ook nog eens in de portemonnee. Het is duurder om de woning ieder dag af te laten koelen en weer op te warmen.
  • De warmtepomp heeft een verwarmingsstand en koelstand. Zorg dat de juiste stand is ingeschakeld. Anders lukt het niet om je woning op de gewenste temperatuur te krijgen. Hoe je dit doet, lees je in de bijgevoegde handleiding. Of bekijk deze video.
  • Laat geen ramen en deuren open staan. Ook niet in de zomer. Hierdoor moet de warmtepomp onnodig werken om de gewenste temperatuur te behouden. Dit scheelt ook in de portemonnee. Ventileren gaat automatisch via het WTW systeem dus het is ook niet nodig om een raam open te zetten voor frisse lucht.
  • Hoe lang de warmtepomp er precies over doet om de gevraagde temperatuur te bereiken hangt af van verschillende factoren. Denk aan de buiten temperatuur, de vloer die je hebt gelegd en hoe jij je woning gebruikt (bijv. ramen open laten staan).
  • De temperatuur regel je middels de thermostaat die in iedere kamer hangt. Bouw deze niet in of hang er geen lampen in de buurt. De thermostaat kan de temperatuur dan niet goed meten. Hoe de thermostaat werkt lees je in de handleiding.
  • De warmtepomp werkt op stroom. Je verbruikt dus geen gas meer. De warmtepomp verbruikt circa 3.000 kWh per jaar. Dit is slechts een schatting omdat het exacte verbruikt afhangt van factoren zoals met hoeveel mensen je in de woning woont, hoe koud het buiten is, op welke temperatuur je de thermostaat zet, hoeveel warm water je gebruikt, etc. Houd daarom in de gaten of je voorschotbedrag overeenkomt met je daadwerkelijke verbruik.
  • Een deel van de warmtepomp staat in de technische ruimte, het andere deel buiten. De pomp staat op trillingsdempers. Hierdoor wordt het geluid gedempt. En je kunt de pomp zo instellen dat deze ‘s nachts uitstaat. Hoe je dit doet, lees je in de handleiding.

Hoe werkt de thermostaat van mijn STEK woning?

Algemeen

De temperatuur regel je middels de thermostaat die in iedere kamer hangt. Bouw de thermostaat niet in. De temperatuur kan dan niet goed gemeten worden. Hoe de thermostaat werkt lees je in de handleiding.

Hoe je de warmtepomp via de thermostaat op verwarmen of koelen zet, zie je in deze video

Wat voor vloer mag ik leggen in mijn STEK woning?

Algemeen

Iedere vloer die je los kunt leggen mag, bijvoorbeeld laminaat. Zorg wel altijd voor een goede ondervloer. Verlijmen, spijkeren of schroeven van vloerafwerking mag niet. Tegels, gietvloeren en vloerbedekking zijn dus niet geschikt. Vloerbedekking op de trap mag wel. Bij de woningen Bleekveld 2, 4, 6 en 8 mag de vloerafwerking niet dikker mag zijn dan 8mm.

Kies een vloer en ondervloer geschikt voor vloerverwarming

Op de begane grond van jouw woning zit vloerverwarming en -koeling in de betonvloer. Zorg ervoor dat je op de begane grond een vloer legt die hiervoor geschikt is.. Anders kan het zijn dat je vloerverwarming zijn warmte niet kwijt kan. Je woning wordt dan niet warm. De maximale RC waarde van de vloer mag 0,09m2 K/W zijn. Leg je ook een ondervloer, dan tel de RC waarde van de vloer en ondervloer bij elkaar op. Het totaal moet onder de 0,09m2 K/W blijven.

Bijgevoegd vind je een overzicht van de RC waardes van de meest toegepaste vloer- en ondervloersoorten. Let op: dit zijn indicaties. Check dus altijd de RC waarde van de vloer die je kiest. 

Ik wil een vloer leggen in mijn STEK woning. Waar moet ik opletten nu ik vloerwarming en een warmtepomp heb?

Algemeen

Op de begane grond van jouw woning zit vloerverwarming en koeling in de betonvloer. Verlijmen, schroeven en spijkeren van vloerafwerking mag niet. Dat tast de toplaag van de dekvloer en het leidingwerk aan. Zorg ervoor dat je op de begane grond een vloer legt die hiervoor geschikt is.. Anders kan het zijn dat je vloerverwarming zijn warmte niet kwijt kan. Je woning wordt dan niet warm. De maximale RC waarde van de vloer mag 0,09m2 K/W zijn. Leg je ook een ondervloer, dan tel de RC waarde van de vloer en ondervloer bij elkaar op. Het totaal moet onder de 0,09m2 K/W blijven. 

Bijgevoegd vind je een overzicht van de RC waardes van de meest toegepaste vloer- en ondervloersoorten. Let op: dit zijn indicaties. Check dus altijd de RC waarde van de vloer die je kiest. 

Op de eerste verdieping hoef je geen rekening te houden met de RC waarde van de vloer. Hier zit geen vloerverwarming- en koeling.

Ik wil vloerafwerking bestellen. Kan ik uitgaan van de maten die op de woningplattegrond staan?

Algemeen

Ja je kunt uitgaan van de maten op de woningplattegrond. Tijdens het kijkmoment heb je de plattegrond van jouw woning gekregen. 

Waarom is het beter om de temperatuur in mijn STEK woning gelijk te houden? Ik ben gewend de temperatuur 's nachts lager te zetten.

Algemeen

Even bijstoken lukt niet met een warmtepomp omdat het een traag systeem is. Het duurt dus lang voordat de gewenste temperatuur bereikt wordt. Houd de temperatuur daarom constant, ook ’s nachts. Dit scheelt ook nog eens in de portemonnee. Met een warmtepomp is het duurder om de woning ieder dag af te laten koelen en weer op te warmen. Laat daarom ook geen ramen of deuren open staan. Ook niet in de zomer. De warmtepomp moet dan onnodig werken om de temperatuur constant te houden. Om het in je slaapkamers wat koeler te hebben, kun je dit het beste regelen met de knop op de radiatoren in de slaapkamers. Zie de handleiding​​​​​​​.

Hoeveel stroom verbruikt de warmtepomp in mijn STEK woning?

Algemeen

De warmtepomp werkt op stroom. Hoeveel stroom (kWh) de warmtepomp precies verbruikt is moeilijk te zeggen. Dit hangt af van meerdere factoren zoals met hoeveel mensen je in de woning woont, hoe koud het buiten is, op welke temperatuur je de thermostaat zet, hoeveel warm water je gebruikt, etc. Hou rekening met een verbruik van ongeveer 3.000 kWh per jaar voor de warmtepomp. Voordeel is dat je geen (duur) gas meer verbruikt. We adviseren je om regelmatig te checken of je voorschotbedrag overeenkomt met je daadwerkelijke verbruik.

Ik vind het fijn om een raam of deur open zetten. Waarom is het beter om dit niet te doen in mijn STEK woning?

Algemeen

De lucht/water warmtepomp combi zorgt voor verwarming, koeling en warm water. Het WTW systeem ventileert je woning helemaal automatisch. Wanneer je ramen en deuren open laat staan, moet de warmtepomp onnodig werken om de gewenste temperatuur te behouden. En dat kost jou dus onnodig geld. Laat ook geen ramen en deuren open staan in de zomer. Je warmtepomp houdt je woning dan namelijk lekker koel. Voor frisse lucht is het ook niet nodig om ramen of deuren open te zetten. Dat gaat immers vanzelf via het WTW systeem.

Welke installaties zitten er precies in mijn STEK woning?

Algemeen

De volgende installaties zitten in jouw woning:

  • Warmtepomp: Remeha Eria Tower Ace S 4,5
  • WTW-ventilatiesysteem: Itho Daalderop WTW 200
  • Boilervat 170 liter voor warm water
  • Vloerverwarming op de begane grond
  • Jaga Strada Hybrid convector met koelfunctie op de eerste verdieping
  • Elektrische handdoek radiator op de badkamer

Hoeveel warm water kan ik gebruiken in mijn STEK woning?

Algemeen

Warm water komt vanuit een boilervat van 170 liter. Bij normaal gebruik heb je hiermee voor 50 minuten warm water. Is het vat leeg? Dan duurt het even voordat je opnieuw voldoende warm water hebt. Hou hier rekening mee als je met veel mensen achter elkaar moet douchen.

Het water in mijn STEK woning wordt niet warm. Hoe komt dit?

Algemeen

Waarschijnlijk heb je dan veel warm water achter elkaar gebruikt. Bijvoorbeeld door lang te douchen of met meerdere mensen achter elkaar. Het warme water in je woning komt uit een boilervat van 170 liter. Wanneer dit vat leeg is, duurt het even voordat je opnieuw warm water hebt.

Is er een speciaal stopcontact om mijn wasmachine aan te sluiten in mijn STEK woning?

Algemeen

Voor de wasmachine is er een speciaal stopcontact in de tehnische ruimte. Deze is aangesloten op een aparte groep in je meterkast. Sluit je wasmachine dus hierop aan. Doe je dat niet? Dan bestaat de kans dat je de betreffende groep overbelast.


Let op! Geaarde apparaten moeten altijd op geaarde stopcontacten worden aangesloten. Als een stopcontact is voorzien van twee stalen pennetjes boven en onder dan weet je dat het een geaard stopcontact is.

Kan er een wasmachine en droger geplaatst worden in de technische ruimte van mijn STEK woning? Ik zie maar één stopcontact.

Algemeen

Je kunt beide apparaten in deze ruimte plaatsen. Je kunt ze aansluiten op 1 stopcontact via een speciale wasmachine/drogerschakelaar. Maar beide apparaten gebruiken veel stroom. Je kunt ze daarom niet tegelijkertijd laten draaien. Hier is je stroomvoorziening niet op ingericht. De stop in de meterkast klapt er dan uit.

Het is duurzamer om je was zoveel mogelijk buiten op een wasrek te drogen. Als je je was binnen droogt, laat dan wel je ventilatie een tandje hoger draaien. Anders krijg je teveel vocht in je woning.

Hoe voorkom ik waterschade door mijn wasmachine?

Algemeen

Wij adviseren je de wateraansluiting van de wasmachine te voorzien van een waterslot. De waterschade bij een eventuele slangbreuk beperk je hiermee. Bij de nieuwe generatie wasmachines - met snel sluitende kranen – kan de waterleiding klapperen. Dit probleem verhelp je door een waterslagdemper aan te brengen tussen kraan en wasmachine. En om gevolgschade bij een eventuele lekkage van je wasmachine te voorkomen, plaats je de wasmachine het beste in een zogenaamde lekbak.

Ik wil iets ophangen in mijn STEK woning. Waar moet ik op letten?

Algemeen

Voor het ophangen van spullen aan de muur of plafond gelden speciale regels.Dit komt doordat jouw woning een houtbouw woning is. In de wanden, vloeren en plafonds zitten leidingen. Als je deze raakt heb je een groot probleem. En de reparatiekosten zijn voor jouw rekening. Hieronder geven we je aan hoe je het beste te werk gaat. Lees deze informatie aandachtig door.

  • De wanden en plafonds zijn afgewerkt met een Fermacell gipsvezelplaat van 12,5 mm dik. Boor en schroef alleen wanneer het niet anders kan. Voor lichte voorwerpen kun je zelfklevende strips gebruiken. Deze zijn na gebruik makkelijk weer te verwijderen. Voor overige voorwerpen kun je het beste een schilderij-plafondlijst gebruiken om iets op te hangen.
  • Ontkom je niet aan boren? Gebruik dan altijd een leidingdetector. Dit is op eigen risico. Informeer bij de bouwmarkt naar de best toepasbare materialen voor Fermacell gipsvezelplaten, bijvoorbeeld holle wandpluggen. Let vervolgens op de belasting die de wanden en plafonds kunnen dragen. De belastingwaardes/ plugadvies voor een gipsvezelplaat van 12,5 mm is 7. Meer info vind je hier:
  • Bevestig nooit voorwerpen onder, boven of vlak naast wandcontactdozen en watertappunten.
  • Boor nooit in wand- en vloertegels.
  • Hang niets op aan de houten ramen, deuren en kozijnen: ook geen gordijnen. Ga voor boorloze raamdecoratie waarvoor niet geboord en geschroefd hoeft te worden. Wil je de raamdecoratie toch ophangen? Bevestig deze dan met holle wandpluggen aan wanden of plafonds.
  • Verlijmen, schroeven en spijkeren van vloeren is niet toegestaan: dit in verband met de vloerverwarming en -koeling in de betonvloer.
  • Lijm nooit iets vast op muren, vloeren of plafonds. Je moet alles wat je in de woning doet terug kunnen brengen naar de oorspronkelijke staat.

Hoe bevestig ik raambekleding voor de ramen en deuren in mijn STEK woning?

Algemeen

Hang niets op aan de houten ramen, deuren en kozijnen: ook geen gordijnen. Ga voor boorloze raamdecoratie waarvoor niet geboord en geschroefd hoeft te worden. Wil je de raamdecoratie toch ophangen? Bevestig deze dan met holle wandpluggen aan wanden of plafonds.

Mijn STEK woning heeft HR++ glas. Waar moet ik rekening mee houden?

Algemeen

Door het HR++ glas blijft de warmte goed binnen en de kou buiten. Maar let op: als een deel van een ruit warmer wordt dan een ander deel, kan het glas breken. Dit heet een thermische breuk. De glasverzekering betaalt deze schade (meestal) niet. Hoe voorkom je een thermische breuk:

  • Plak ramen niet af met folie of kranten;
  • Plak geen versieringen of posters op het raam;
  • Plaats geen voorwerpen dicht bij het glas;
  • Sluit eventuele zonwering helemaal en niet half.

Mag ik folie of iets dergelijks op de ramen in mijn STEK woning plakken?

Algemeen

Nee, dat mag niet. Je woning heeft isolerend glas ofwel HR++ glas. Hierdoor blijft de warmte goed binnen en de kou buiten. Maar let op: als een deel van een ruit warmer wordt dan een ander deel, kan het glas breken. Dit heet een thermische breuk. De glasverzekering betaalt deze schade (meestal) niet. Hoe voorkom je een thermische breuk:

  • Plak ramen niet af met folie of kranten;
  • Plak geen versieringen of posters op het raam;
  • Plaats geen voorwerpen dicht bij het glas;
  • Sluit eventuele zonwering helemaal en niet half.

Soms beslaan de ramen in mijn STEK woning. Is dit normaal?

Algemeen

Ja, dat is normaal. Dit gebeurt vooral 's morgens, en in het voorjaar en najaar. Het komt doordat het glas zo goed isoleert. De condens verdwijnt meestal vanzelf in de loop van de dag.

Mag ik de kozijnen, deuren en ramen van mijn STEK woning schilderen

Algemeen

De ramen, deuren en kozijnen aan de buitenzijde mag je niet schilderen. Aan de binnenzijde zijn de ramen, deuren en kozijnen al in de verf gezet. Schilderen is dus niet nodig.

Is er onderhoud nodig aan de kozijnen, deuren en ramen van mijn STEK woning?

Algemeen

De ramen, deuren en kozijnen aan de buitenzijde worden periodiek geschilderd. Dit onderhoud verzorgen wij.

Hoe meld ik de zonnepanelen op mijn STEK woning aan bij de netbeheerder en energieleverancier?

Algemeen

Om een vergoeding te krijgen voor de stroom die je terug levert aan het net, moet je je zonnepanelen aanmelden bij netbeheerder Enexis en bij je eigen energieleverancier. Hieronder lees je hoe je dit doet:

  1. Ga naar www.energieleveren.nl
  2. Vul jouw adresgegevens en de laatste 6 tekens van je meternummer in.
  3. Vul je contactgegevens in en bevestig je e-mailadres.
  4. Vul de gegevens van jouw zonnepanelen in. Deze vind je in bijgevoegd overzicht.
  5. Vul bij "aanwezigheid elektriciteitsopslag" niet aanwezig in.
  6. Vul bij datum inbedrijfname de datum in waarop je je huurovereenkomst hebt ondertekend.

Hoeveel zonnepanelen liggen er op mijn STEK woning?

Algemeen

Het aantal zonnepanelen is afgestemd op het te verwachte energieverbruik en het dakoppervlakte. Naar schatting compenseren de zonnepanelen 25% van je totale energieverbruik (installaties, warmwater en huishoudelijk gebruik zoals koken, verlichting enz.). In de bijgevoegd document zie je hoeveel zonnepanelen er exact op jouw woning liggen.

Ik gebruik niet alle stroom die ik opwek met de zonnepanelen op mijn STEK woning. Krijg ik vanzelf een vergoeding wanneer ik terug lever aan het net?

Algemeen

Om een vergoeding te krijgen voor de opgewekte stroom die je terug levert, moet je de zonnepanelen aanmelden bij de netbeheerder en bij je eigen energieleverancier. Dit regel je zelf. Hieronder lees je hoe je dit doet:

  1. Ga naar www.energieleveren.nl
  2. Vul jouw adresgegevens en de laatste 6 tekens van je meternummer in.
  3. Vul je contactgegevens in en bevestig je e-mailadres.
  4. Vul de gegevens van jouw zonnepanelen in. Deze vind je in bijgevoegd overzicht.
  5. Vul bij "aanwezigheid elektriciteitsopslag" niet aanwezig in.
  6. Vul bij datum inbedrijfname de datum in waarop je je huurovereenkomst hebt ondertekend.

Hoe kan ik zien hoeveel stroom de zonnepanelen op mijn STEK woning opwekken?

Algemeen

Behalve de slimme meter van Enexis zit er ook een kleine KW-meter in de meterkast. Daarop kun je zien hoeveel stroom de zonnepanelen opwekken.

Waar meld ik een storing aan de zonnepanelen op mijn STEK woning?

Algemeen

Neem hiervoor contact op met de klantenservice van JOOST. Dit kan door een e-mail te sturen naar klantenservice@wonenbijJOOST.nl. Of bel naar 088 008 1400.

Hoe weet ik hoe de groepen in de meterkast van mijn STEK woning verdeeld zijn?

Algemeen

In de meterkast vind je een groepenkaart. Hierop kun je zien welke delen van je huis, en welke apparatuur, samen op één groep zitten. Iedere groep kun je apart aan- en uitzetten. Handig als je lampen gaat ophangen bijvoorbeeld. Onder in de meterkast is de hoofdschakelaar gemonteerd. Hiermee kun je de gehele installatie in de woning spanningsloos maken.

In de meterkast van mijn STEK woning hangt een PV-sticker. Wat betekent dit?

Algemeen

Deze sticker zorgt ervoor dat je weet op welke groep je zonnepanelen zijn aangesloten. Zonnepanelen bestaan uit de de panelen zelf, micro-omvormers en bedrading. De micro-omvormers zorgen dat je de opgewekte stroom kunt gebruiken. In de meterkast is een aparte groep aanwezig waarop de micro-omvormers zijn aangesloten, te herkennen aan de PV-sticker dus. De groep hoort altijd ingeschakeld te staan net zoals de andere groepen in je meterkast. Bij storingen schakelt deze groep automatisch uit.

Mag ik mijn meterkast van mijn STEK woning aanpassen?

Algemeen

Hiervoor heb je toestemming nodig. Het aanpassen van je meterkast valt onder "Zelf Aangebrachte Veranderingen (ZAV)". Klik hier om toestemming te vragen. 

Hangen er slimme meters in de meterkast van mijn STEK woning?

Algemeen

Jazeker, je meterkast is voorzien van slimme meters.

Ik heb een (gedeeltelijke) stroomstoring. Wat kan ik doen?

Algemeen

Bij stroomuitval moet je eerst zelf een aantal controles uitvoeren. Misschien heb je kortsluiting in één van jouw apparaten. Voer daarom eerst een stekkerproef uit.

Hieronder lees je hoe je dat doet.

De stekkerproef:

  1. Schakel alle groepen in de meterkast uit, of verwijder de zekeringen van de groepen.
  2. Verwijder in de gehele woning alle stekkers uit de stopcontacten.
  3. Schakel de groepen in de meterkast weer in.
  4. Schakel de aardlekschakelaar opnieuw in.
  5. Plaats één voor één de stekkers weer in het stopcontact. Zet hierbij de apparaten ook één voor één aan of wacht tot deze automatisch aanslaan zoals bijvoorbeeld bij een koelkast.
  6. Valt de aardlekschakelaar opnieuw uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? Dan is dit apparaat de veroorzaker van de storing. Het moet gerepareerd of vervangen worden.
  7. Geeft geen enkel apparaat een probleem? Is er ook geen sprake van overbelasting? En schakelt de aardlekschakelaar toch uit? Dat is er waarschijnlijk iets met je installatie aan de hand en kun je bij ons een reparatieverzoek indienen. Blijkt dat de storing toch door je eigen apparatuur veroorzaakt is, dan zijn wij genoodzaakt de elektricienkosten in rekening te brengen. Voer dus altijd eerst de stekkerproef uit.

Hoe sluit ik lampen aan op de aansluitpunten in het plafond?

Algemeen

Sluit lampen altijd aan op het kroonsteentje van het aansluitpunt in het plafond. Er zijn systemen verkrijgbaar (spanningsrail, plattebuissysteem) waarmee je lichtpunten aan het plafond kunt maken op plekken die je zelf uitkiest.

Regel ik zelf water en licht voor mijn STEK woning?

Algemeen

Bij de oplevering is de woning standaard voorzien van water en elektra. De levering van water gaat via Brabant Water. Hierin heb je geen keus. Je moet je nog wel aanmelden bij Brabant Water als nieuwe klant.

Voor het afsluiten van een energiecontract, kun je zelf je leverancier kiezen. Sommige leveranciers hebben een groener energieaanbod dan anderen. De tarieven kunnen behoorlijk variëren. We raden je aan een energievergelijker – bijvoorbeeld gaslicht.com - te gebruiken om te checken waar je de beste deal kunt afsluiten.

Al voor de sleuteloverdracht kun je regelen dat de water- en energielevering start op de dag dat je de sleutels krijgt van je woning. Alle kosten, die de leveranciers in rekening brengen, zijn voor rekening van de huurder.

Is er stroom aanwezig in de berging die bij mijn STEK woning hoort?

Algemeen

De berging die bij jouw woning hoort heeft verlichting, een stopcontact en er hangt een verlichtingsarmatuur aan de buitenkant. De elektra is aangesloten op de meterkast van de dichtstbijzijnde woning. De tussenmeter houdt jouw verbruik bij zodat dit verrekend kan worden.

Ik wil internet, televisie of telefoon aansluiten in mijn STEK woning. Zijn hier aansluitingen voor aangelegd?

Algemeen

De woonkamer (en slaapkamer) heeft één UTP-aansluiting en één CAI-aansluiting van Ziggo. De aansluitingen zijn bedraad en afgemonteerd. Er is ook een glasvezelaansluiting van KPN. Aan jou de keuze of je internet via glasvezel of via de kabel wilt. Je moet hiervoor zelf een leverancier uitzoeken. Alle kosten die leveranciers in rekening brengen zijn voor eigen rekening.

In de meterkast zit een stopcontact voor de wifi-router.

Hoe weet ik of de rookmelder in mijn STEK woning werkt?

Algemeen

Controleer regelmatig of je rookmelder werkt. Dit doe je door even op rookmelder te drukken. Plak de rookmelder niet af. Je mag hem ook niet schilderen. Want dan werkt de rookmelder niet meer.

Heeft mijn STEK woning veilig hang- en sluitwerk?

Algemeen

Je woning is voorzien van inbraakwerend hang-en-sluitwerk dat voldoet aan het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Hiervan hebben wij geen certificaat. Mocht je een certificaat willen, dan regel je dit zelf op de website politiekeurmerk.nl. De kosten zijn voor jou

De rookmelder in mijn STEK woning geeft een hard piepsignaal maar er is geen brand of rook. Wat kan ik doen?

Algemeen

De rookmelder in je woning is op het elektriciteitsnet aangesloten. Er zit ook een back-up batterij in. De rookmelder geeft vanzelf een melding wanneer deze batterij bijna leeg is zodat je deze kunt vervangen.

Ik wil iets veranderen aan mijn STEK woning. Mag dat?

Algemeen

Kun je de aanpassing gemakkelijk verwijderen wanneer je gaat verhuizen? Dan heb je geen toestemming nodig. Voor aanpassingen die niet gemakkelijk te verwijderen zijn heb je wel toestemming nodig. Dat geldt ook voor zonwering. Je doet dan een aanvraag voor een Zelf Aangebrachte Verandering (ZAV). Er gelden ook een aantal spelregels wanneer je zelf gaat klussen.

> Klik hier voor meer informatie.

Ik wil zonwering ophangen aan de buitenzijde van mijn STEK woning. Mag dat?

Algemeen

Het ophangen van zonwering aan de buitenzijde valt onder Zelf Aangebrachte Veranderingen (ZAV). Je hebt toestemming nodig voordat je de zonwering ophangt. Rolluiken zijn niet toegestaan.

> Klik hier om toestemming te vragen voor zonwering.

Hoe is de trap in mijn STEK woning afgewerkt?

Algemeen

De trap is in een grondlak afgewerkt. Je mag de trap schilderen. Of plak er traptegels of een vloerbedekking op. Bij huuropzegging moet je de trap zonder lijmresten opleveren.

In welke kleur zijn de plafonds van mijn STEK woning geschilderd?

Algemeen

De plafonds hebben de kleur RAL-9010.

Kan ik een vaatwasser aansluiten in de keuken van mijn STEK woning?

Algemeen

Ja, dat kan. In de keuken zit een loze leiding waarop de vaatwasser aangesloten kan worden.

De inductiekookplaat en/of afzuigkap n mijn STEK woning is stuk. Waar meld ik dit?

Algemeen

Het vervangen van de inductiekookplaat en/of afzuigkap regel je zelf. Ook de kosten zijn voor eigen rekening. Een inductiekookplaat is iets duurder in aanschaf dan een keramische kookplaat. Dit verschil verdien je op termijn terug doordat de inductiekookplaat zuiniger is in gebruik.

Let op! Je STEK woning is gasloos. Een gaskookplaat aansluiten is dus niet mogelijk.

Mag ik een koelkast plaatsen in mijn STEK woning?

Algemeen

Dat mag zeker. Waar je de koelkast plaatst mag je zelf weten. Als je hem maar aansluit op een geaard stopcontact. En gebruik geen verlengsnoer.

Mag ik het keukenblok in mijn STEK woning verplaatsen?

Algemeen

Nee, dit mag niet vanwege alle aansluitingen.

In mijn STEK woning zit een inductiekookplaat. Waar moet ik op letten?

Algemeen

Omdat je woning gasloos is, is je woning voorzien van een inductiekookplaat. De kookplaat is aangesloten op een speciaal stopcontact: een perilex stopcontact. Let er op dat je pannen geschikt zijn voor koken op inductie.

Is mijn STEK woning schoon wanneer deze opgeleverd wordt?

Algemeen

De woning wordt 'bezemschoon' opgeleverd. Nog even schoonmaken voordat je gaat inrichten dus. Begin met een zachte borstel om restjes zand van schilderwerk, sanitair, tegelwerk, keukenkastjes en ruiten te borstelen. Zo voorkom je krassen. Daarna kun je met een vochtige doek aan de slag.

Gebruik liever geen agressieve schoonmaakmiddelen, zoals chloor en ammonia, en speciale reinigers als bad- en wastafelreiniger, glassex, vlekkenreinigers en chemische ontstoppingsmiddelen. Ze zijn schadelijk voor je gezondheid en voor het milieu. Er zijn diverse schoonmaakmiddelen die het label ‘duurzaam’ hebben. Maar ook de ‘ouderwetse’ groene zeep of andere zachte schoonmaakmiddelen voldoen.

Let ook op met schuursponsjes omdat ze krassen kunnen veroorzaken.

Tot wanneer vallen reparaties in mijn STEK woning onder de garantietermijn?

Algemeen

Omdat je in een nieuwbouwwoning woont geldt er een garantieperiode. Tot en met welke datum deze periode loopt, staat in de informatie die je ontving bij de sleuteluitreiking. Binnen de garantieperiode meld je alle reparatieverzoeken bij JOOST. Ook glas- en rioolreparaties dus. Dit kan alleen telefonisch: 088 008 1400. Na deze periode meld je reparaties op de reguliere manier. Je kunt dan ook via de website reparatieverzoeken doorgeven.

Hoe verwijder ik het bouwvocht uit mijn STEK woning?

Algemeen

Het bouwvocht verdwijnt door alle vertrekken de eerste weken te verwarmen en goed te ventileren. Zet de verwarming in het begin echter niet te hoog; ongeveer 20 ºC is voldoende. Anders kan de bouwconstructie krimpen waardoor schade ontstaat. 

Hoe zijn de wanden van mijn STEK woning afgewerkt bij oplevering?

Algemeen

De wanden zijn behangklaar dus je kunt direct behangen. Kies je voor schilderen? Loop de wanden dan eerst na op oneffenheden. Deze oneffenheden kun je licht opschuren of plamuren om een glad oppervlak te krijgen. Voor een egale dekking van het sauswerk, is het belangrijk de wanden eerst voor te strijken en daarna pas te schilderen. Je hoeft de wand niet te stucen.

Wat is de dikte van de binnenmuren van mijn STEK woning?

Algemeen

De binnenwanden zijn opgebouwd met houtskelet en opgevuld met grotendeels biobased isolatiemateriaal. De dikte van de totale binnenwand is 100mm.

Ik heb met boren een leiding geraakt. Wat moet ik doen?

Algemeen

Schakel onmiddellijk de betreffende installatie uit in de meterkast (bij water de hoofdkraan en bij elektra de desbetreffende groep). Neem daarna direct contact met ons op via 088 008 1400. Wij helpen je verder. Let op: boren is op eigen risico. De reparatiekosten zijn daarom voor jou.

Wat is de postcode van mijn STEK woning?

Algemeen

Je kunt zelf je postcode opvragen via Google. Je adres zie je op de erfkaart.

Er moet iets gerepareerd worden in mijn STEK woning. Waar meld ik dit?

Algemeen

Omdat je in een nieuwbouwwoning woont geldt er een garantieperiode van een half jaar. Tot en met welke datum deze periode loopt, staat in de informatie die je ontving bij de sleuteluitreiking. Binnen de garantieperiode meld je alle reparatieverzoeken bij JOOST. Ook glas- en rioolreparaties dus. Dit kan alleen telefonisch: 088 008 1400. Na deze periode meld je reparaties op de reguliere manier. Je kunt dan ook via de website reparatieverzoeken doorgeven.