info nieuwe huurder

Gefeliciteerd met je nieuwe woning! We hopen dat je je snel thuis voelt. Op deze pagina vind je de veelgestelde vragen van nieuwe huurders. Kijk ook eens op de pagina Ik huur. Hier vind je alle informatie over huren bij JOOST. Heb je toch nog een vraag? Bel ons dan op 088 008 1400.

Veel gevraagd over info nieuwe huurder

Wanneer teken ik de huurovereenkomst voor mijn nieuwe woning?

Algemeen

Een week voordat de woning klaar is, krijg je meer informatie over de sleuteloverdracht en het tekenen van de huurovereenkomst.

Wanneer ontvang ik de sleutel van mijn nieuwe woning?

Algemeen

Tijdens de sleuteluitgifte, op de dag dat je contract ingaat, krijg je de sleutels.

Wat moet ik meenemen naar de afspraak voor de sleuteluitgifte?

Algemeen

Je neemt je legitimatiebewijs mee en het bewijs van betaling.

Wij gaan samenwonen. Moeten we allebei aanwezig zijn bij de sleuteluitgifte?

Algemeen

Ja, als jullie allebei op het huurovereenkomst staan.

Ik heb een afspraak voor de sleuteluitgifte van mijn nieuwe woning. Wat gebeurt er bij deze afspraak?

Algemeen

Samen met de woonmakelaar loop je de woning door. De woonmakelaar maakt dan meteen het opleverrapport van de woning. Hierin staan bijvoorbeeld foto's van de woning. Eventuele bijzonderheden worden ook vastgelegd. Dit opleverrapport krijg je en onderteken je. Hierna krijg je de sleutels van de woonmakelaar.

Ik heb een afspraak voor de sleuteluitgifte van mijn nieuwe woning. Hoe lang duurt deze afspraak?

Algemeen

Ongeveer een half uur.

Ik kan zelf niet aanwezig zijn bij de sleuteluitgifte van mijn nieuwe woning. Mag iemand anders namens mij aanwezig zijn?

Algemeen

Ja, je kunt familie of een kennis machtigen. Laat dit ook aan ons weten door te mailen naar . De gemachtigde persoon kan dan namens jou de sleutels ontvangen. Deze persoon moet zich kunnen legitimeren (met een paspoort, rijbewijs of id-kaart).

Ik wil de afspraak voor de sleuteluitgifte van mijn nieuwe woning verplaatsen. Hoe regel ik dat?

Algemeen

Neem hiervoor contact met ons op via 088 008 1400 of stuur een e-mail: woonmakelaar@wonenbijJOOST.nl. Je mag ook rechtstreeks contact opnemen met de woonmakelaar.

Kan ik een plattegrond krijgen van mijn woning?

Algemeen

Ja, dat kan. Stuur hiervoor een e-mail naar klantenservice@wonenbijJOOST.nl. De afmetingen op een plattegrond kunnen afwijken van de echte situatie. Meet zelf de woning na voor je gordijnen, vloerbedekking en andere zaken bestelt.

Moet ik mij inschrijven bij de gemeente?

Algemeen

Ja. Je moet je verhuizing doorgeven binnen vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen nadat je adres verandert. Dit doe je bij de gemeente waar jouw nieuwe woonadres is. Je kunt je verhuizing doorgeven via de website van die gemeente. De gemeente schrijft je dan in in de basisadministratie (GBA).

De gemeente zorgt er automatisch voor dat je uitgeschreven wordt bij de gemeente of op het adres waar je eerst woonde. Gemeenten mogen een boete geven van maximaal € 325 als je belangrijke wijzigingen niet op tijd doorgeeft.

Wanneer betaal ik mijn eerste huur?

Algemeen

Je krijgt de eerste huurnota als we je uitnodigen voor het tekenen van de huurovereenkomst en voor de sleuteloverdracht. De eerste huur moet je betalen vóór de sleuteloverdracht.

Zijn er extra kosten waar ik rekening mee moet houden bij de eerste verhuurnota?

Algemeen

Nee er zijn geen extra kosten, ook geen borg.

Welke gegevens moet ik vermelden bij het overmaken van de eerste verhuurnota?

Algemeen

Dat staat in de uitnodigingsbrief voor het tekenen van de huurovereenkomst.

Ik wil graag een betalingsregeling voor mijn eerste verhuurnota. Kan dat?

Algemeen

Nee, dat is niet mogelijk. Wel kun je soms voor je oude woning een betalingsregeling afspreken voor de lopende huur.

Kan ik zelf mijn energieleverancier kiezen als ik een woning van jullie huur?

Algemeen

In de meeste gevallen kies je zelf een leverancier voor gas en/of elektriciteit. Woon je in een woning met een collectief verwarmingssysteem. Dan kun je niet zelf kiezen. Ook voor elektra en water zijn er uitzondering. Hierover word je geïnformeerd wanneer je de woning gaat huren.

Ik ben niet tevreden over de kwaliteit van de oplevering van mijn nieuwe woning. Waar kan ik terecht?

Algemeen

Dat is vervelend. Neem hiervoor contact met de woonmakelaar door te bellen naar 088 008 1400 of stuur een e-mail: woonmakelaar@wonenbijJOOST.nl.

Hoeveel sets aan sleutels ontvang ik bij de sleuteluitgifte van mijn nieuwe woning?

Algemeen

Dit verschilt per woning. Minimaal drie sleutels voor buitendeuren en twee sleutels voor postkasten.

Hoe wordt mijn woning opgeleverd?

Algemeen

Wij zorgen ervoor dat de woning leeg, bezemschoon, heel en veilig is. Jouw nieuwe woning is hiermee technisch in orde. We herstellen grotere schades, maar kleine gebruikerssporen halen we niet weg. 

Zelf kun je aan de slag met het mooi maken van je nieuwe huis. Denk bijvoorbeeld aan het afwerken van muren en vloeren, of het ophangen van gordijnen.