Speciaal voor senioren: dé verhuishulp

Senioren die gebruik maken van de 65plus-verhuisregeling krijgen van JOOST ook een verhuisservice aangeboden. Wie wil, kan daar gebruik van maken. Wij werken hiermee samen met twee bedrijven: Ontzorgd Verhuizen en Move. Een kennismaking met deze twee steunpilaren die een verhuizing soepel laten verlopen.

Ineke Brands, verhuisregisseur van Ontzorgd Verhuizen

“Het leukste aan mijn werk? Dat huurders laten weten dat er een last van hun schouders valt als ze merken dat alles goed is geregeld.”

Ineke Brands is verhuisregisseur bij Ontzorgd Verhuizen, gericht op senioren. “Iedereen die weleens is verhuisd, weet: je moet heel veel regelen. Dat is spannend en soms ook emotioneel. Vooral voor ouderen. Zij moeten afscheid nemen van hun vertrouwde woning én van veel spulletjes. Ze gaan immers kleiner wonen.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Meestal administratieve hulp

Ineke regelt een verhuizing desgewenst van A tot Z. Van inpakken, transporteren, uitpakken en zelfs inrichten tot de administratie. De meeste huurders van JOOST kiezen voor administratieve hulp, merkt ze. “Dat komt omdat zij vaak kinderen, familie of vrienden hebben die het sjouwwerk doen. En die meehelpen bij het schilderen of het behangen.”

Persoonlijke aanpak

Wie Ineke voor de administratie in de arm neemt, kan rekenen op een persoonlijke aanpak, “met net wat extra aandacht en extra zorg. Ik ga altijd eerst op bezoek. Dan maak ik kennis en verzamel ik alle papieren. Die heb ik nodig om vervolgens adreswijzigingen de deur uit te doen. Of om de meterstanden door te geven. Ook zorg ik dat tv-, telefoon- en internetabonnementen het op het nieuwe adres weer doen.” Ineke is tijdens zo’n spannende verhuisperiode altijd voor de huurder bereikbaar. “Heeft iemand een vraag? Of maakt iemand zich ergens zorgen over? Dan is één telefoontje naar mij genoeg.”

Monique Vermeulen, verhuiscoach

“Ik hoor vaak: ‘Deze verhuizing had ik tien jaar eerder moeten doen’. Voor mij het bewijs dat mijn hulp echt wat toevoegt.”

Monique Vermeulen (op de foto hieronder) is verhuiscoach bij haar bedrijf Move. “Ik regel meestal de complete verhuizing”, vertelt ze. “Het is maatwerk, van het geven van opruimadvies voor de oude woning tot de inrichting van het nieuwe huis. En alles wat ertussen zit. JOOST-huurders vinden vooral de administratieve hulp heel fijn.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Persoonlijk langs

Monique gaat altijd persoonlijk bij huurders langs. “Daar neem ik de tijd voor. Niks geen gehaast, want een gezellig praatje hoort er ook bij. Daarna duik ik ter plekke, in het bijzijn van de huurders, in hun papieren en mappen. Ik regel ook meteen de adreswijzigingen: via de computer geef ik die door aan bijvoorbeeld de waterleidingmaatschappij of de krant. Daar zijn huurders blij mee, omdat alles tegenwoordig digitaal moet. Soms bel ik bedrijven ook op om iets af te stemmen. Regelmatig hang ik dan in de wacht. Als huurders dit zelf moeten doen, kost dat veel tijd. Soms ook frustratie. Ik sta daar anders in. Ik ga in de tussentijd gewoon door met andere zaken regelen. Dat is wel zo efficiënt. Zo breng ik alles in een paar uur in orde.”

Administratieschriftje

In een administratieschriftje legt Monique vast wat ze doet. “Dit blijft in het bezit van de huurder. Die kan dan altijd nakijken wat er geregeld is. Zo’n overzicht is ook heel handig voor de kinderen.” Verder is ze altijd bereikbaar voor aanvullende vragen. En ook na de verhuizing staat Monique klaar. “Zoals voor het aanvragen van de huurtoe-slag. Dan kom ik een tweede keer langs, in de nieuwe woning. Dan kan ik meteen even zien hoe het gaat.”

Meer weten over de 65plus-verhuisregeling?

Lees dan ook het interview met Riky van de Langenberg. Zij verhuisde onlangs naar een appartement in Heem van Selis. De verhuizing was spannend, weet ze nog. “Na dertig jaar je vertrouwde woning verlaten, is niet niks. Maar ik ben blij dat ik het heb gedaan.”